De curriculumwaaier

Inhoud


Curriculumniveaus

Dit model helpt je onderscheiden, hoe op verschillende niveaus aan curriculumontwikkeling wordt gedaan.

Bekijk meer

Beoogd, uitgevoerd, geleerd

Beoogd-Uitgevoerd-Geleerd: Dit model helpt bij het verduidelijken wat je bedoelt als je praat over het curriculum.

Bekijk meer

Curriculaire spinnenweb

Het curriculaire spinnenweb is een model dat alle onderdelen van een curriculum in samenhang benoemt.

Bekijk meer

Visie op het onderwijs

De centrale vraag bij curriculumontwikkeling is: welke doelen en inhouden hebben prioriteit in het onderwijs, en waarom?

Bekijk meer

Het ontwikkelproces (ADDIE-model)

Curriculumontwikkeling is een cyclisch proces met vijf samenhangende kernactiviteiten.

Bekijk meer

Partners in curriculumontwikkeling

Het model partners in curriculumontwikkeling is een praktisch hulpmiddel om te bepalen welke partijen een rol moeten hebben bij curriculumontwikkeling (op landelijk of schoolniveau).

Bekijk meer

Schooleigen curriculumontwikkeling

Om curriculumontwikkeling op school te laten slagen, is het belangrijk tegelijk te werken aan professionele ontwikkeling van het team en schoolorganisatieontwikkeling.

Bekijk meer

Draagvlak (Z-beweging)

Dit model laat zien hoe je anderen bewust kunt betrekken bij curriculumontwikkeling.

Bekijk meer

Kwaliteitscriteria

Een goed curriculum voldoet aan vier kwaliteitscriteria.

Bekijk meer

Evaluatiemethoden

Er zijn vijf evaluatiemethoden tijdens een proces van curriculumontwikkeling.

Bekijk meer

Gecombineerde aanpak: top-down, bottom-up en van opzij

Bij curriculumontwikkeling is een combinatie van bouwen van onderop, houvast van bovenaf en steun van opzij nodig.

Bekijk meer