7. Schooleigen curriculum-ontwikkeling

Curriculumontwikkeling is onderdeel van integrale schoolontwikkeling. Om curriculumontwikkeling op school te laten slagen, is het belangrijk tegelijk te werken aan professionele ontwikkeling van het team en schoolorganisatie-ontwikkeling.

aanleiding, zoals:

  • vakvernieuwing, kern/keuze
  • doorlopende leerlijnen
  • samenhangend onderwijsaanbod
  • maatwerk, talentontwikkeling
  • formatief en summatief toetsen

verandering:

  • ambities, profilering, visie
  • curriculum op school-, klas-, leerlingniveau

bekwaamheden:

  • vakinhoud
  • pedagogiek-didactiek
  • curriculum
  • ontwerp en onderzoek
  • samenwerking
  • veranderkunde

maar ook:

  • betrokkenheid
  • veranderbereidheid
  • eigenaarschap

schoolcultuur:

  • samenwerkingscultuur
  • gedeeld curriculair leiderschap
  • respect en vertrouwen
  • energie en ruimte

schoolinfrastructuur:

  • tijd, budget
  • communicatie
  • overlegstructuren
  • de school als onderwijs-, leer- en ontwerpomgeving

Schooleigen curriculum-ontwikkeling

Het schooleigen curriculum omvat alle plannen en afspraken die een school maakt over het leren van leerlingen van die school. Deze afspraken kunnen gaan over alle aspecten van het curriculaire spinnenweb. Tijdens het ontwikkelproces creëren de teamleden gezamenlijke beelden over wat zij willen ontwikkelen en hoe de verschillende onderdelen met elkaar samenhangen.

Professionele ontwikkeling

Curriculumontwikkeling binnen de school hangt sterk af van de bekwaamheid van het team, de schoolleiding en het schoolbestuur. Naast pedagogische en (vak)didactische kennis en vaardigheden, vraagt curriculumontwikkeling ontwerpkennis, veranderkundige vaardigheden en curriculumbekwaamheid. De leraren met curriculumambities vervullen op school een sleutelpositie om in samenspel met schoolleiding en lerarenteam het ontwikkelproces te begeleiden.

Schoolorganisatieontwikkeling

De schoolcultuur, ‘de manier waarop we dingen hier doen’, omvat het type leiderschap van de school, de wijze van samenwerking en hoe met elkaar wordt omgegaan. Voor een stimulerende samenwerkingscultuur zijn bepaalde voorzieningen nodig. Zo zijn tijd en budget voorwaarden voor ontwikkeling, maar ook gezamenlijke overlegmomenten.

Tip!

Voor meer informatie over schooleigen curriculumontwikkeling en voorwaarden voor succes, zie animatie op https://www.slo.nl/thema/meer/curriculumontwikkeling/instrumenten/schooleigen/

Korte werkvorm: Schooleigen curriculumontwikkeling

In deze werkvorm verken je aan de hand van een casus deze drie terreinen – curriculumontwikkeling, schoolorganisatieontwikkeling en professionele ontwikkeling – en ervaar je hoe de drie terreinen samenhangen.

Lees meer

Lange werkvorm: Curriculum veranderen op de eigen school

In deze werkvorm verken je de verbondenheid van curriculumontwikkeling, professionele ontwikkeling en schoolorganisatieontwikkeling. Hierdoor leer je aan welke zaken je aandacht moet besteden bij een verandering op school.

Lees meer
Terug naar inhoud