10. Evaluatiemethoden
Evaluatie heeft een centrale plek in het ontwikkelproces. Evalueren doe je om de kwaliteit van het curriculum-in-wording te achterhalen en (via een volgende cyclus) te vergroten. Er zijn vijf evaluatiemethoden tijdens een curriculumontwikkeling.
Keuze voor een methode
De keuze voor een evaluatiemethode is afhankelijk van de ontwikkelfase van het curriculum (eerste voorstel, globale uitwerking, gedeeltelijk uitgewerkt, compleet curriculum). En van de kwaliteitscriteria (relevantie, consistentie, bruikbaarheid en effectiviteit) waarop de evaluatie is gericht.
Geschiktheid van evaluatiemethoden
In de beginfasen van het ontwikkelproces (wanneer gewerkt wordt aan een eerste voorstel en een globale uitwerking) gaat de aandacht vooral uit naar de relevantie en consistentie ervan. Deze kunnen achterhaald worden via een screening en focusgroep. Naarmate het curriculum verder is uitgewerkt verschuift het accent van de evaluatie naar de bruikbaarheid ervan. Een walkthrough of micro-evaluatie kunnen helpen om uitspraken te doen over de bruikbaarheid. Om de effectiviteit van een compleet uitgewerkt curriculum te bepalen wordt meestal gekozen voor een try-out.
Tip!
Voor meer informatie en een animatie over evaluatiemethoden:
http://slo.nl/thema/meer/curriculumontwikkeling/instrumenten/taakhulp/inleiding-0/