6. Partners in curriculum-ontwikkeling
Het model Partners in curriculumontwikkeling is een praktisch hulpmiddel om te bepalen welke partijen een rol moeten hebben bij curriculumontwikkeling (op landelijk of schoolniveau).
Waarom heb je partners nodig?
Redenen om partners te betrekken zijn:
- hun deskundigheid
- ter vergroting van draagvlak
- hun rol verderop in het proces: bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van leermiddelen of voor deskundigheidsbevordering
Welke partners betrek je?
Mogelijke partijen per onderdeel:
- Beleidsontwikkeling: ministerie van OCW, gemeentes, schoolbesturen
- Toets- en examenontwikkeling: CITO, CvTE, commerciƫle aanbieders
- Schoolexterne belangenbehartiging: sectorraden, vakbonden, koepelorganisaties en vakverenigingen, ouders, werkgevers
- Schoolontwikkeling: besturen, schoolleiders, kwaliteitszorgmedewerkers, teamleiders, teams, leraren, coƶrdinatoren, intern begeleiders, leerlingen
- Lerarenopleidingen en nascholing: vakdidactici, nascholingsinstellingen
- Leermiddelenontwikkeling: educatieve uitgeverijen en ontwikkelaars
- Onderzoek: universiteiten, onderzoeksinstellingen, expertisecentra
- Schoolexterne ondersteuning: schoolbegeleidingsdiensten, adviesbureaus, regionale steunpunten, scholennetwerken
- Vervolgonderwijs: voortgezet onderwijs, beroepsonderwijs, hoger onderwijs
- Maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven
- Toezicht: Inspectie van het Onderwijs
Lange werkvorm: De partners en hun betrokkenheid
Met deze werkvorm breng je de belangrijkste partijen in kaart die bij een traject van curriculumontwikkeling een rol spelen. Op deze manier krijg je inzicht in hoe de spelers zich tot de school en tot elkaar verhouden. Vervolgens kun je gericht de partners bij het proces betrekken. Bij de start van een ontwikkeltraject zijn soms andere partijen betrokken dan later in het proces.