5. Het onwikkelproces
Als het begrip curriculumontwikkeling helder is, volgt de vraag: hoe pak je dit nu aan? Curriculumontwikkeling is een cyclisch proces, dat bestaat uit vijf samenhangende kernactiviteiten. De Engelstalige afkorting van deze stappen is ADDIE: analyse, design, development, implementation en evaluation.
1. Analyse
Je start met onderzoeken van de huidige situatie om het doel van het ontwikkeltraject in kaart te brengen en eerste oplossingsrichtingen te verkennen:
- Probleemanalyse: wat is het feitelijke (achterliggende) probleem?
- Doelgroepanalyse: wat zijn kenmerken van de doelgroep?
- Contextanalyse: in welke context speelt het probleem of moet de gewenste situatie worden gerealiseerd?
- Behoeftenanalyse: wat zijn de behoeften van de doelgroep en de opdrachtgever?
- Analyse van de kennisbasis: wat weten we al over dit probleem en mogelijke oplossingen? Zijn er goede voorbeelden? Wat is er in de literatuur als onderbouwing te vinden?
2. Ontwerp
Uit je analyse volgen ontwerprichtlijnen waaraan het toekomstige curriculum moet voldoen met betrekking tot doel, vorm en inhoud.
3. Ontwikkeling
Aan de hand van de ontwerprichtlijnen ga je aan de slag met het daadwerkelijk maken van het curriculum.
4. Implementatie
Het curriculum of eerste versies ervan worden in de praktijk gebruikt. Bijvoorbeeld tijdens een try-out.
5. Evaluatie
Evaluatie is nodig in álle fasen van curriculum-ontwikkeling. Via een aantal evaluatiemethoden worden gegevens verzameld over de kwaliteit van het curriculum. Vaak is het nodig aanpassingen te doen aan (tussenversies van) het curriculum. Hiermee start een volgende ontwikkelcyclus.