10. Evaluatiemethoden

Evaluatie heeft een centrale plek in het ontwikkelproces. Evalueren doe je om de kwaliteit van het curriculum-in-wording te achterhalen en (via een volgende cyclus) te vergroten. Er zijn vijf evaluatiemethoden tijdens een curriculumontwikkeling.

Keuze voor een methode

De keuze voor een evaluatiemethode is afhankelijk van de ontwikkelfase van het curriculum (eerste voorstel, globale uitwerking, gedeeltelijk uitgewerkt, compleet curriculum). En van de kwaliteitscriteria (relevantie, consistentie, bruikbaarheid en effectiviteit) waarop de evaluatie is gericht.

Geschiktheid van evaluatiemethoden

In de beginfasen van het ontwikkelproces (wanneer gewerkt wordt aan een eerste voorstel en een globale uitwerking) gaat de aandacht vooral uit naar de relevantie en consistentie ervan. Deze kunnen achterhaald worden via een screening en focusgroep. Naarmate het curriculum verder is uitgewerkt verschuift het accent van de evaluatie naar de bruikbaarheid ervan. Een walkthrough of micro-evaluatie kunnen helpen om uitspraken te doen over de bruikbaarheid. Om de effectiviteit van een compleet uitgewerkt curriculum te bepalen wordt meestal gekozen voor een try-out.

Tip!

Voor meer informatie en een animatie over evaluatiemethoden:

http://slo.nl/thema/meer/curriculumontwikkeling/instrumenten/taakhulp/inleiding-0/

Korte werkvorm: Evalueren doe je vaker dan je denkt

In deze werkvorm bekijk je hoe een formele evaluatie eruit kan zien en vergelijk je deze met een informele evaluatie, zodat je beide in je eigen praktijk kunt herkennen.

Lees meer

Lange werkvorm: Evaluatie-matchboard

Bij deze werkvorm ga je het Evaluatie-Matchboard inzetten als hulpmiddel bij het plannen van een formatieve evaluatie. Je krijgt daarbij inzicht in hoe de keuze voor een evaluatiemethode afhangt van de evaluatievraag.

Lees meer
Terug naar inhoud