3. Curriculaire spinnenweb
Het curriculaire spinnenweb is een model dat alle onderdelen van een curriculum in samenhang benoemt. Op alle curriculumniveaus (landelijk, school of klasniveau) komen deze elementen terug. Ook in de klas maak je beslissingen hierover.
Visie nodig voor samenhang
In een curriculum staat de ‘visie’ centraal. De visie is tegelijk de verbindende schakel tussen alle onderdelen van het curriculum (de draden van het spinnenweb). Elk onderdeel van het curriculum kun je beschrijven vanuit een kernvraag over het leren door leerlingen. In een samenhangend curriculum zijn alle onderdelen met elkaar verbonden.
Onderwijs in balans
Het model is te gebruiken voor zowel het analyseren van de huidige situatie als voor het beschrijven van de gewenste situatie. De metafoor van het spinnenweb toont dat een curriculum kwetsbaar is.
Aan de ene kant is het flexibel, maar als je te sterk trekt aan één onderdeel of draad van het spinnenweb, raakt het evenwicht verstoord en breekt het web.
Tip!
Kijk voor een aanklikbaar model van het curriculaire spinnenweb met toelichting bij alle draden op: http://slo.nl/thema/meer/curriculumontwikkeling/instrumenten/spinnenweb/inleiding/
Lange werkvorm: Onderzoek onderdelen spinnenweb
Bij deze werkvorm bouwen jullie samen met collega’s aan een gezamenlijk beeld van jullie ideeën voor een verandering op school. Daarbij onderzoeken jullie de 9 onderdelen in relatie tot jullie huidige onderwijs en de verandering(en). Dit is een belangrijke stap om tot een samenhangend curriculum te komen.