7. Schooleigen curriculum-ontwikkeling
Curriculumontwikkeling is onderdeel van integrale schoolontwikkeling. Om curriculumontwikkeling op school te laten slagen, is het belangrijk tegelijk te werken aan professionele ontwikkeling van het team en schoolorganisatie-ontwikkeling.
aanleiding, zoals:
- vakvernieuwing, kern/keuze
- doorlopende leerlijnen
- samenhangend onderwijsaanbod
- maatwerk, talentontwikkeling
- formatief en summatief toetsen
verandering:
- ambities, profilering, visie
- curriculum op school-, klas-, leerlingniveau
bekwaamheden:
- vakinhoud
- pedagogiek-didactiek
- curriculum
- ontwerp en onderzoek
- samenwerking
- veranderkunde
maar ook:
- betrokkenheid
- veranderbereidheid
- eigenaarschap
schoolcultuur:
- samenwerkingscultuur
- gedeeld curriculair leiderschap
- respect en vertrouwen
- energie en ruimte
schoolinfrastructuur:
- tijd, budget
- communicatie
- overlegstructuren
- de school als onderwijs-, leer- en ontwerpomgeving
Schooleigen curriculum-ontwikkeling
Het schooleigen curriculum omvat alle plannen en afspraken die een school maakt over het leren van leerlingen van die school. Deze afspraken kunnen gaan over alle aspecten van het curriculaire spinnenweb. Tijdens het ontwikkelproces creëren de teamleden gezamenlijke beelden over wat zij willen ontwikkelen en hoe de verschillende onderdelen met elkaar samenhangen.
Professionele ontwikkeling
Curriculumontwikkeling binnen de school hangt sterk af van de bekwaamheid van het team, de schoolleiding en het schoolbestuur. Naast pedagogische en (vak)didactische kennis en vaardigheden, vraagt curriculumontwikkeling ontwerpkennis, veranderkundige vaardigheden en curriculumbekwaamheid. De leraren met curriculumambities vervullen op school een sleutelpositie om in samenspel met schoolleiding en lerarenteam het ontwikkelproces te begeleiden.
Schoolorganisatieontwikkeling
De schoolcultuur, ‘de manier waarop we dingen hier doen’, omvat het type leiderschap van de school, de wijze van samenwerking en hoe met elkaar wordt omgegaan. Voor een stimulerende samenwerkingscultuur zijn bepaalde voorzieningen nodig. Zo zijn tijd en budget voorwaarden voor ontwikkeling, maar ook gezamenlijke overlegmomenten.
Tip!
Voor meer informatie over schooleigen curriculumontwikkeling en voorwaarden voor succes, zie animatie op https://www.slo.nl/thema/meer/curriculumontwikkeling/instrumenten/schooleigen/