2. Beoogd, Uitgevoerd, Geleerd
Dit model helpt bij het verduidelijken wat je bedoelt als je praat over het curriculum:
- over intenties (wat willen we met het onderwijs?)
- implementatie (hoe verloopt het onderwijsleerproces?)
- en het bereikte resultaat (welke ervaringen hebben de leerlingen tijdens de lessen en wat leren zij?).
Gelaagdheid
Curriculumontwikkeling vereist veel afstemming binnen en buiten de school. Er zitten vaak aanzienlijke verschillen tussen wat je beoogt (als overheid, schooldirectie of leraren) en hoe het onderwijs er in de praktijk uitziet. Dat is niet perse een probleem, maar vaak bestaat de wens om de kloof tussen plannen (beoogd), daden (uitgevoerd) en resultaten (geleerd) te verkleinen.
Verdere verfijning van het model
Het beoogde curriculum is uit te splitsen in het denkbeeldig curriculum (visies, verwachtingen en ideeën over wat er geleerd moet worden) en het geschreven curriculum (zoals het formeel is vastgelegd).
Het uitgevoerde curriculum bestaat uit het geïnterpreteerde curriculum (hoe leraren het geschreven curriculum begrijpen) en het geïmplementeerde curriculum (hoe leraren het curriculum in de praktijk uitvoeren). Binnen het geleerde curriculum is een onderscheid tussen het ervaren curriculum (hoe leerlingen het onderwijs ervaren) en het gerealiseerde curriculum (de opbrengsten van het onderwijsleerproces). Deze nadere uitwerking in 6 aspecten bouwt voort op het werk van John Goodlad (1979).
Tip!
Soms wordt onderwijs in de praktijk beïnvloed door impliciete veronderstellingen en opvattingen. Dit wordt wel aangeduid als het ‘verborgen curriculum’.
Lange werkvorm: Maak een BUG-analyse
Bij deze werkvorm ga je na hoe een curriculumverandering eruit ziet als je die uiteenrafelt langs de lijnen van beoogd (B), uitgevoerd (U) en geleerd (G). Dit kan helpen bij het bepalen hoe je de kloof tussen de onderwijsplannen, de realiteit in de klas en de leerlingresultaten kunt verkleinen.