/
Een greep uit ons aanbod
SLO-medewerkers werken ieder jaar aan belangrijke thema’s binnen het onderwijs. Dit doen we onder andere door middel van publicaties, artikelen en specials voor onderwijsvakbladen. In 2021 is met name aan de thema's taal, rekenen/wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid (basisvaardigheden) gewerkt. Daarnaast was er aandacht voor curriculumbewust handelen op school.
/
Handreiking Burgerschap Funderend Onderwijs
Actuele ontwikkelingen in de maatschappij benadrukken het belang van goed burgerschapsonderwijs. Ook trad op 1 augustus 2021 de Wet ter verduidelijking van de burgerschapsopdracht in werking. Voor scholen in het primair, voortgezet en het speciaal onderwijs al met al voldoende aanleiding om naar het burgerschapsonderwijs in hun school te kijken. Om ze hierbij te ondersteunen, ontwikkelde SLO voor alle scholen in het funderend onderwijs die met burgerschapsonderwijs aan de slag willen de Handreiking Burgerschap Funderend Onderwijs.
Daarnaast is het Burgerkaartenspel met 22 speelkaarten ontwikkeld. Dit spel zet docententeams niet alleen aan het denken over de burgerschapsdoelen die zij willen nastreven, maar ook over de leeractiviteiten, lessen en leerlijnen die ze willen opzetten, uitvoeren en evalueren.
/
Rapport praktijkonderzoek Digitale Geletterdheid in het primair en voortgezet onderwijs
Toen in februari 2020 de wereld werd opgeschrikt door het coronavirus, gingen al snel overal ter wereld landen in lockdown. Ook in Nederland gingen op 16 maart 2020 de scholen dicht. Het was destijds onbekend hoelang de schoolsluiting zou duren en wat dat voor de rest van het schooljaar zou betekenen. Hoe houd je contact met je leerlingen, hoe bied je online werk gestructureerd aan, wat doe je met toetsing? Om hier antwoord op te geven hebben we in 2021 het Rapport praktijkonderzoek Digitale Geletterdheid in het primair en voortgezet onderwijs gepubliceerd.
/
Praktijkkaart Begrijpend lezen
Lesgeven in begrijpend lezen kan op verschillende manieren worden verbeterd. Hiervoor ontwikkelde SLO de praktijkkaart over begrijpend lezen. Deze praktijkkaart sluit aan bij de interventie Begrijpend lezen van de NPO-menukaart en gaat in op de vraag: hoe maak je technieken voor begrijpend lezen een effectieve interventie voor je leesonderwijs? De praktijkkaart beschrijft beknopt drie inzichten die docenten daarbij helpen. Tijdens het NPO-minisymposium dat SLO in november 2021 organiseerde, gaf SLO’er Joanneke Prenger (taalexpert en curriculumontwikkelaar Nederlands) het webinar Een impuls aan je leesonderwijs. Tijdens dit webinar gaf ze een toelichting bij de praktijkkaart en vertelde ze over de drie didactische inzichten die je leesonderwijs een impuls kunnen geven.
/
Uitkomsten onderzoek vakkenstructuur wiskunde havo-vwo bovenbouw
De vakkenstructuur wiskunde op de havo en in het vwo levert een aantal nadelen op voor leerlingen, docenten, decanen, schoolleiders en medewerkers van vervolgopleidingen. Zo concludeerden eerder de Nederlandse Vereniging voor Wiskundeleraren, de commissie Onderwijs van Platform Wiskunde Nederland en de Commissie Toekomst Wiskundeonderwijs. Naar aanleiding hiervan hebben de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren en SLO in 2021 de knelpunten van de huidige vakkenstructuur geïnventariseerd. In dit rapport vind je de uitkomsten van dit onderzoek.
Specials
/
Didactief Special - Curriculumbewust handelen in het po
Deze mini-uitgave is verschenen als bijlage bij het decembernummer van Didactief en gemaakt door SLO in samenwerking met collega's en betrokkenen uit het onderwijsveld. Het resultaat: een mooie special over curriculumbewust handelen in het po. In de special onder andere artikelen over De School in Zandvoort, waar curriculumontwerp dagelijkse kost is, en over hoe de Stichting Katholiek Onderwijs Enschede de coronacrisis aangreep om het curriculum eens kritisch onder de loep te nemen.
/
Centraal examen Nederlands: hoe verder?
Bijlage bij Didactief Special - Curriculumbewust handelen in het vo Al jaren is er kritiek op het centraal examen Nederlands voor havo en vwo. Het zou te eenzijdig op leesvaardigheid zijn gericht en vragen bevatten waarop zelfs afgestudeerden Nederlands het antwoord schuldig moeten blijven. Deskundigen Joyce Gubbels, Jeroen Dera en Gerdineke van Silfhout bespraken hoe het beter kan.
/
Didactief Special - Curriculumbewust handelen in het vo
Ook deze mini-uitgave is verschenen als bijlage bij het decembernummer van Didactief en gemaakt door SLO in samenwerking collega's en betrokkenen uit het onderwijsveld. In deze special onder andere artikelen over Metameer Jenaplan in Boxmeer, een van de 136 pilotscholen in het nieuwe praktijkgerichte programma vmbo, de kritiek op het centraal examen Nederlands voor havo en vwo en drie vragen over de vakkenstructuur voor wiskunde in de bovenbouw van havo en vwo.
/
Formatief evalueren: werken aan groei
Van Twaalf tot Achttien
Dit bewaarnummer staat vol met kennis over en praktijken van formatief evalueren. Docenten, schoolleiders en experts van de Leernetwerken formatief evalueren bundelden theorieën, praktijkvoorbeelden, instrumenten en hulpmiddelen om docenten en schoolleiders handvatten te geven om aan de slag te gaan met formatief evalueren.