/
Blikvangers
Nieuwe themapagina's, websites en activiteiten; er zijn elk jaar veel ontwikkelingen die we delen met het onderwijs. Een aantal blikvangers van het afgelopen jaar:
Europese Referentiekader Talen
Jaarlijks komen bijna 150.000 unieke bezoekers op de website van het Europese Referentiekader Talen, www.erk.nl. Ze vinden er houvast bij het ontwikkelen en uitvoeren van onderwijs in de moderne vreemde talen, zodat leerlingen hun leerroute zo goed mogelijk kunnen volgen. Het ERK koppelt de taalvaardigheid in een vreemde taal aan zes beheersingsniveaus (A1 t/m C2). Daarnaast speelt het ERK een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de examenprogramma’s moderne vreemde talen en de onderwijscurricula. In 2021 is de website doorontwikkeld. De structuur van de website is aangepast op basis van de feedback van gebruikers en de inhoud is aangevuld. Per ERK-niveau biedt de website can do-beschrijvingen voor alle taalactiviteiten, taalstrategieën en competenties. Leraren po, leraren vo en lerarenopleiders vinden er gerichte informatie onder verschillende profielen en leerlingen kunnen hun taalniveau zelf inschatten met de self-assessment grid.
Website Leerplaninbeeld.slo.nl
De website Leerplaninbeeld.slo.nl geeft leraren, docenten en schoolleiders op een toegankelijke manier inzicht in de wettelijke kerndoelen die gelden voor het po en vo. De website biedt gebruikers daarnaast ook volop inspiratie om het curriculum in te vullen door de vele voorbeelduitwerkingen die er te vinden zijn. Zo helpt SLO leraren, docenten en schoolleiders om vanuit hun eigen expertise en invalshoek invulling te geven aan het curriculum. We hebben deze praktische website in 2021 gebruiksvriendelijker en overzichtelijker gemaakt. Het is makkelijker om de juiste doelen per onderwijssector te vinden en de mogelijkheden om zowel verticale vergelijkingen (doorlopende leerlijn) als horizontale vergelijkingen (tussen niveaus) te maken tussen doelen zijn verbeterd.
Pilot praktijkgerichte programma's vmbo (gl & tl)
Het vmbo wordt vernieuwd: de theoretische en gemengde leerweg worden samengevoegd binnen de nieuwe leerweg. Over een paar jaar volgt iedere leerling in de nieuwe leerweg een praktijkgericht programma. Daarbinnen gaan leerlingen aan de slag met echte opdrachten van opdrachtgevers uit bedrijven, instellingen en vervolgonderwijs. Het doel: leerlingen beter voorbereiden op de keuze van vervolgonderwijs en aansluiting op het mbo-niveau 4 of de havo.
De conceptexamenprogramma's voor de praktijkgerichte programma's worden ontwikkeld binnen een pilot met ruim 140 pilotscholen. De ontwikkeling van de examenprogramma's zal de komende jaren doorlopen. De ervaringen van pilotscholen zijn daarbij belangrijk. Daarom staan scholen gedurende de hele pilotperiode in nauw contact met elkaar en met de ontwikkelaars van het programma. Ook stakeholders worden actief betrokken bij de verdere ontwikkeling. Dit doen we in afstemmingsgesprekken, feedbackrondes, monitoring en tijdens landelijke dagen.
Webevent en themapagina Inclusiever onderwijs
Op 7 oktober 2021 organiseerden we het webevent Inclusiever onderwijs. Dit webevent nam de deelnemers mee in diverse gesprekken met experts en scholen. Wat is er nodig om leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften een plek te geven in het (reguliere) onderwijs? Welke ambities hebben scholen daarin en wat is haalbaar in de praktijk? Wat zijn inclusieladders en hoe kunnen ze helpen bij het werken aan inclusiever onderwijs? We spraken met experts en schoolleiders over deze vragen en over wat er nodig is voor inclusiever onderwijs op sociaal, didactisch en organisatorisch gebied. Na het succesvolle webevent is in december 2021 de themapagina Inclusiever onderwijs opgezet. Wil je meer weten over inclusiever onderwijs en hoe je maatwerk kunt bieden aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften? De themapagina Inclusiever onderwijs helpt je verder op weg.
Gepromoveerd
SLO’er Nataša Grgurina promoveerde in 2021 met haar promotieonderzoek Getting the picture: Modeling and Simulation in Secondary Computer Science Education.
Hoe kun je met behulp van een computermodel het verloop van een pandemie simuleren? Hoe kun je met behulp van dat model zowel wetenschappelijke als maatschappelijke consequenties onderzoeken? Hoe kun je zo’n model zelf maken? En hoe kan dat allemaal binnen informatica onderwezen worden? In het nieuwe examenprogramma informatica is modelleren en simuleren een nieuw thema. Modelleren is namelijk onmisbaar voor het leren over en het doen van wetenschap. Bij informatica beschikken we over technieken en gereedschappen om modellen te maken en simulaties uit te voeren. In het proefschrift van Nataša worden vakdidactische aspecten van het modelleren en simuleren binnen het vak informatica in kaart gebracht. Er is een raamwerk gemaakt waarmee leerlingen computermodellen kunnen maken die ze kunnen gebruiken voor simulaties en onderzoek in andere vakken. Ook worden praktische inzichten over het onderwijzen van computermodelleren beschreven die hebben geleid tot het ontwikkelen van lesmateriaal voor informatica. Dit is ook geschikt voor gebruik in andere vakken, zoals biologie, aardrijkskunde of NLT.