
/
Zo staat het ervoor met het curriculum in Nederland
Voorspelbaar periodiek curriculumonderhoud
De maatschappij – en onze kijk daarop – verandert. In het onderwijs moeten we daarmee rekening houden. Daarom blijven we continu monitoren en onderzoeken hoe het gaat met het curriculum in Nederland. Zodat we weten waar aanpassing en vernieuwing nodig is en we dit tijdig kunnen opstarten. Daarom werken we aan een transparant en voorspelbaar systeem van periodiek curriculumonderhoud.


Suzan van Dieren
projectleider periodiek curriculumonderhoud SLO
Foto: Nortbert Waalboer
“Waarom een systematische aanpak van het curriculumonderhoud nodig is? Op dit moment werkt SLO aan het actualiseren van kerndoelen en examenprogramma’s uit 2004 en 2006. Je vraagt je misschien af: waarom doen jullie dit nu pas?
Het antwoord op die vraag is simpel: er was nog geen vaste, systematische manier voor curriculumonderhoud, maar dat verandert nu. Want wij hebben een aanpak ontwikkeld die ervoor zorgt dat curriculumonderhoud voorspelbaarder wordt.
Zo kunnen we de kwaliteit van het curriculum in Nederland beter waarborgen, en daarmee het onderwijs ondersteunen en verbeteren, voor zowel leerlingen als leraren.”
Daarnaast onderhouden we onze expertise en breiden we deze uit door evaluatie en onderzoek. Dat doen we door het uitvoeren van studies vanuit SLO en vanuit het Research Centre for Curriculum Studies (RCCS). Het RCCS is een samenwerking tussen SLO en de Universiteit van Amsterdam. We onderzoeken hoe we kunnen blijven zorgen voor een betekenisvol, samenhangend en inclusief curriculum. En maken inzichtelijk welke factoren curriculumkeuzes van leraren beïnvloeden.
