
/
Dit zijn de doelen voor leerlingen
Actualisatie van het curriculum
In 2025 gaat een groot deel van onze aandacht uit naar het actualiseren van de kerndoelen voor het primair onderwijs, onderbouw voortgezet onderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs. En naar het actualiseren van de examenprogramma's voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs.
Wat moeten leerlingen kennen, kunnen en ervaren om nu – en later als volwassene – actief mee te kunnen doen in de samenleving? Een belangrijke opdracht voor SLO. Dit doen we samen met het onderwijsveld. Alle scholen in Nederland krijgen de komende jaren te maken met dit geactualiseerde curriculum en gaan hiermee aan de slag.



Nieuwe kerndoelen
In 2024 publiceerden we voor alle leergebieden de conceptkerndoelen. In 2025 werken we toe naar de definitieve conceptkerndoelen die OCW gaat vastleggen in de wet. In de laatste stappen verwerken we ook de aanvullende opdracht van OCW om de kerndoelen meer in samenhang te presenteren en het aantal kerndoelen te verkleinen. Zo komt er een goede focus op het versterken van lezen, schrijven en rekenen.
Voor Nederlands en rekenen en wiskunde hebben we de definitieve conceptkerndoelen in het voorjaar van 2025 gereed. De definitieve conceptkerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid volgen in de zomer van 2025. Voor de leergebieden mens en natuur, mens en maatschappij, kunst en cultuur, bewegen en sport en moderne vreemde talen gaan we de conceptkerndoelen samen met leraren en vakexperts beproeven op bruikbaarheid in de praktijk. Op basis van de feedback stellen we de conceptkerndoelen bij en leveren we eind 2025 de definitieve voorstellen op.
Lees op ons webplatform actualisatie wat we in 2025 exact gaan doen.
Nieuwe examenprogramma’s
In oktober 2024 hebben we de conceptexamenprogramma's voor Nederlands, wiskunde havo-vwo, maatschappijleer, moderne vreemde talen, klassieke talen en Friese taal en cultuur gepubliceerd. De conceptexamenprogramma’s van de natuurwetenschappelijke vakken en moderne vreemde talen (compact) volgen begin 2025. Burgerschap en digitale geletterdheid krijgen een plek binnen de examenprogramma’s van deze vakken. In schooljaar 2025-2026 start het beproeven van een groot deel van de opgeleverde conceptexamenprogramma's. Dat doen we in nauwe samenwerking met het College voor Toetsen en Examens (CvTE) en stichting Cito.
In 2025 gaan we daarnaast verder met de ontwikkeling van de conceptexamenprogramma’s voor de vakken die vallen onder bewegen en sport, kunst en cultuur en mens en maatschappij.
Lees op ons webplatform actualisatie wat we in 2025 exact gaan doen.
“Met de nieuwe kerndoelen en examenprogramma’s leggen we de basis voor wat leerlingen moeten kennen, kunnen en ervaren om actief mee te kunnen doen aan de samenleving. Als SLO zijn we bijzonder trots dat we hieraan ook in 2025 invulling mogen geven. Het is mooi om te zien met welke gedrevenheid onze curriculumexperts én de mensen uit het onderwijs hieraan samenwerken.”

Jindra Divis
voorzitter van bestuur SLO