/
Zo staat het ervoor met het curriculum in Nederland
Kennisontwikkeling en onderzoek
De maatschappij – en onze kijk daarop – verandert. In het onderwijs moeten we daar rekening mee houden. Daarom blijven we continu monitoren en onderzoeken hoe het gaat met het curriculum in Nederland. Zodat we weten waar aanpassing en vernieuwing nodig is en we dit tijdig kunnen opstarten. Daarom werken we aan een transparant en voorspelbaar systeem van periodiek onderhoud van het curriculum.
Daarnaast onderhouden we onze expertise en breiden deze uit door evaluatie en onderzoek. In 2024 doen we dat onder meer vanuit het nieuwe Research Centre for Curriculum Studies (RCCS). Het RCCS is een samenwerking tussen SLO en de Universiteit van Amsterdam. Samen onderzoeken we hoe we blijven zorgen voor een betekenisvol, samenhangend en inclusief curriculum. En maken we inzichtelijk welke factoren curriculumkeuzes van leraren beïnvloeden.
Arthur Bakker
hoogleraar Didactiek en Curriculum in het Bètadomein aan de Universiteit van Amsterdam en directeur van het RCCS
Foto: Kirsten van Santen
“Het is goed om te blijven kijken naar wat leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs moeten leren. Maar laten we ons ook een andere vraag stellen: hoe kunnen we leerlingen helpen een traject af te leggen dat bij ze past en dat leidt tot vervolgopleidingen en uiteindelijk werk dat ze willen doen?
Er is de laatste decennia veel onderzoek gedaan naar leerprocessen, vooral van leerlingen. Ook wordt er onderzoek naar leraren gedaan. Maar in Nederland is de laatste tijd weinig aandacht geweest voor het curriculum. Daar gaat het RCCS verandering in brengen.”